Pages

Wednesday 30 September 2015

luahan hati mama seorang jururawat .

hai assalamualaikum.

semenjak dua menjak ni busy, bila busy malas jugak nak hapdet blog.
bila malas teruiihh la takde idea siap lupa lagi info nak share apa.
short term memory loss.
ahahaha.

tapi pagi ni saya sendu sikit,
macam biasa la balik kerja keluar je ward saje gayut sambil jalan kaki nk balik rumah,
dengan mama selalu ajak nyembang, ajak gosip ajak nyanyii.

tapi harini isu,
mama ajak nangis pulak :')

mama :"adik, mama rasa takutt la tengok  cara fatin study tuk SPM. sambil bercakap dengan dinding, sambil berdiri, macam orang berdebat pun ade.mama sampai intai2 ingatkan ada orang datang rumah "

N : "mama check fatin tu mama, jangan sampai gilaaa Ahahaahahahahaha"

mama :"fatin tu selalu nak pengsan2 dekat sekolah,kurang darah merah,senggugut la. dia makan dah la sikit. suku pinggan je. dia cakap perut dia kecik."

N : "ahahahaha dia tu dah la kecik kurus, nanti lepas SPM amek doctor lagi la makan x tentu arah abez la dia lagi kerempengg kuikuikuii"

Mama: "mama ingat taknak dia jadi macam adik(panggilan aku) dengan baby(panggilan adik laki aku,amek course medic under uitm). mama takut lah nanti fatin sakit"

N:"eh knape mama cakap cenggitu plak? adik ok sihat je ni"

Mama:"taklah, sedih tau bila dengar adik angkat patient berat2,cuci berak kencing patient, baju kena darah,busy x sempat makan. tu kalau fatin jadi nurse macam engkau tu mana dia nak larat angkat patient, dia sendiri kecik kuruihhh,kalau dia tak makan tu cemana dia nak kerja nanti pengsan.mama nak dia kerja macam kak muni (kaka ipaq aku), sronok balik kerja ofiz hour, xpenat sangat.baby tu asyik on call je dekat hospital,ade class lagi...sobsobsobb T_T"  (mak aku nangis tersedu)

N :".................. urm, mama jangan la cakap cenggini, selalukan Allah akan sihatkan orang yang buat kerja ikhlas, lagipun adik suka apa jadi nurse,enjoyy je pergi kerja, tiap hari facing benda baru :P"

mama :sambil sedu dekat dlm fon "memangla mama tau engkau suka jadi nurse, tapi mama sedih la dik.kadang2 mama menyesal pulak suruh engkau jadi nurse,dulu kan engkau nak jadi engineer,pastu mama ingatkan keje nurse ni tak susah,dekat malaysia orang duk pandang rendah, kesian laaa."

N:".............allaa mama,nurse chill je tak heran pun janji patient hidup kitorang pun happy"

mama:" lagi sedih bila dengar ade penyakit berjangkit tu (mers cov), transfer dekat kawan2,kesian nurse kena penyakit dulu sebab tak tau patient tu ada sakit. bila dengar suara adik batuk2 dulu,mama rasa berdosaaa sangat suruh engkau jadi nurse.kalau tak mesti engkau x kena penyakit bahaya ni.mama taknak engkau sakit dik.mama takut la"sobsobsobb nangiss tak berhenti.

N:" mama, jangan la cakap cenggini,adik ok dah.kawan adik suma sihat kuat dah.mama doa laa yang baik2 mama,doa mama paling mustajabb tau"

mama:"mama memang selalu doa dikk.engkau tu jauh dik.mak mana yang x risau.mama memalam cakap dengan yayah lagi,mama rasa bersalah plak suruh engkau jadi nurse kerja berat2,mama taknak la fatin jadi nurse,biar dia jadi orang keje pejabat.eheehhe"

N:"ahahahaha,suruh la fatin jadi apa apa pun takpe la,janji kerje halal. tapi fatin tu pandai, rugi dia amek course kalau dia x minat. sedap ape kalau dia jadi doctor'doctor fatin najihah' hewhewhee"sambil kesat air mata tahan sedih dengar mama nangis.

.
.
.
aku tak tau la kenapa conversation kali ni sentap sangat. bila mak aku cakap dia rasa bersalah suruh aku jadi nurse sebab sedih tengok aku sakit (batuk je pun,just that time aku kena quarantine) ,then aku travel jauh takde depan mata dia,bila aku ngadu sakit pinggang angkat patient,penat la,lutut lari la time lari2 dalam ward,(aku ade multiple tear ACL) busy la bila ward kena langgar todak, and memacam lagi pengalaman rupanya dia sedih and simpan dalam hati.

tapi sebenarnye aku enjoy,tiap hari aku belajar benda baru.
aku share dengan dia,mama suka dengar,mama suka layan aku membebel,siap bagi nasihat suruh sabar bila aku hilang sabar dengan karenah patient.
memacam sampai aku pun tak sure dia faham ke aku cerita dengan term2 medic lagi,such a good listener :)

hai la ibu.
kasih ibu bawa ke syurga kan :)

macam biasa la aku laaa tiap kali raya ade hashtag #nurseperantau #teamrayaoversea #teambajurayaputih #

takde dalam gambar T_T

korang selalu kalau jumpa mak bapak korang seminggu sekali mesti banyak benda nak sembang kan.
paling tragis kalau yang medic staff duk jauh2, kes PJJ (perkahwinan jarak jauh).
aku selalu tengok kengkawan aku facetime,weechat skype dengan anak dorang,
dengar gayut memalam dengan hasben,
asek tengok video anak,
eventho dkt malaysia pun susah nak jumpe laki bini bila memasing keje shift.

sure sedih glerr lol.

adoiaii, gua tabik springgg aaaa pengorbanan korang !
mak rindu anak.
anak tak jumpa mak.
laki rindu bini.
haihhhh korang, kuat semangat ok !
sayunyaaaa PJJ . aku hati crackk .

ok bai korang .

No comments:

Post a Comment