Pages

Saturday 27 February 2016

Doa Si Tua

(tajuk blog kena power..ahahaha,tapi kita memang setiap detik tua kan..ape ade hal 😁)

sementara ada orang tua mu -- manfaatkan mereka 😊


aku selalu cakap dekat parents aku " mama yayah doakan adik tau .. adik nak tu,nak ni .. blas blaa"
pastu aku dapat.
aku ingat sebab doa aku la konon,aku dah usaha kan. pastu seronok,lupa parents,enjoy celebrate dengan kawan.
what thee -- 😥

dulu aku tak nampak benda ni,
aku ingat dengan aku bersungguh sungguh doa,
Allah makbulkan.
rupanya bukan doa aku --
tapi doa mak ayah aku.
doa mereka yang tajammmm zasssshh kepada Allah tuk dimakbulkan.
doa aku,disokong oleh doa ibu bapa ku yang tiada siapa boleh lawan mustajabnya depan Tuhan,
maka .. manfaatkan mereka sementara masih punya masa.

aku gagal exam,
aku nangis .. aku cakap "adik dah buat yg terbaik dah,belajar rajin2 tapi kenapa adik tak dapat ape adik nak?"
mama aku tahan sendu tengok aku.

dah success,
aku nak interview kerja,
aku bawak mak aku, 
"mama doakan adik tau dapat kerja,gaji first adik belanja!"
mak aku senyum tengok aku.

"ma,yayah..adik nak kerja oversea,mama yayah doakan la adik dapat kerja saudi pleasee time umrah nanti .."
mama cium aku.
yayah peluk aku.

lepas aku berjaya satu per satu,
sikit pun aku x sangka semua ni sebenarnya dari doa org tua aku,
aku pandang remeh,
aku takde pun nak dengar mak ayah aku doa apa dekat aku,
dalam kepala aku -- standard la anak minta doa dekat mak ayah kan. 
aku selalu je dengar mustajab doa mak ayah -- tapi takde la macam interested sangat nak tau mustajab sangat doa tu macam mana.
kadang kadang je aku cakap mekasih mama yayah doakan adik.
but i dont really mean it -- well teenage kan. otak dia .. bllurrghhh 😩

sampaikan satu peristiwa tu,
satuuuuu je .. yang buat aku trbuka minda untuk nampak bertapa MUSTAJAB doa mereka.
.
.
aku nak fly balik madinah,
lagi sejam lagi nk boarding,
aku baru nak keluar dari rumah memang fikir balik mustahil giler aku sempat kejar flight.
aku bukan naik domestic, antarabangsaaaa oi!
aku try check in online pun,tenet time tu -- hampeh betul.saje menguji keimanan aku.
brani mati betul buat perangai last minit cmni ( aku ada perkara lain x dpt dielakkan )
dalam hati aku memang ikutkan panik jugak, tapi aku try calm down.
pastu permintaan aku :-

"mama tolong mama doakan adik sempat kejar flight .. mudahkan urusan adik nak balik madinah. x missed flight or delay. mama tolong mama,dalam keadaan tak logik ni doa seorang ibu Allah mesti dengar dan makbulkan"

mama tadah tangan.
semua tadah tangan.
mama mulakan dengan bismillah .. dengan suara syahdu,

" Ya Allah,Tuhan yg maha mendengar..permudahkanlah urusan perjalanan anak ku ke tanah suci mu untuk berbakti mencari rezeki. mudah mudahan adik tak tertinggal flight,dan sampai dengan selamat.kau lah yang Maha Mendengar,tiada yang mustahil dengan kekuasaan kau Ya Rabb"
amin .
aku sentap.
adik2 aku,yayah pun turut sama diam.
masing2 zikir mohon doa diperkenankan.

dalam kepala tawakal sungguh2.
aku kalau missed flight,mati lah.
esok keje,kena beli tiket flight baru harga ribu2,transit lagi. uishh matilah aku.

sampai klia,
berpecah aku lari pergi check in,
adik aku terkial2 sorong beg.
mak aku pun join lari2 risau.
semput dorang.

tapi aku boleh senyum giranggggg,sebab --
Allah dengar doa mama.
aminkan doa yayah.
zzzuuuuuppppp chill je aku check in beg,sempat plak tu peluk cium sebelum last call.
sikit pun aku tak risau dah.

dalam flight baru aku terfikir,
"power giler doa mama! kalau tak memang mustahil aku dalam airplane ni,15 min before fly oiiii!! perghh powerr !"

baru kepala aku terflashback tiap kali aku suruh mama yayah doa,
penuh syahdu dan kesungguhan atas tikar sejadah.
"Ya Allah,makbulkan permintaan anak ku Ya Allah..jadikan dia insan beriman,beramal soleh and blaaa blaaa "

emmm ..
mak ayah mana taknak tengok anak dia berjaya dunia akhirat,
terlepas dari kesusahan.
takde ok..takde.
garang cemana pun,
teruk cemana pun .. dia mesti doa yang baik2 tuk anak dia.

so korang ..
sebelum sibuk suruh orang doakan,
kirim doa dekat tanah haram,
pergi merayu dekat mak ayah korang,
doakan korang.
even permintaan yang bodoh2 pun kalau mak ayah doa, confirmmmmmm mustajab.
cepat dengan lambat je.
siryez .. lagi lagi time mustajab doa,
dekat tempat mustajab,
korang dah doa..minta mak ayah korang plak doakan.
insha Allah -- mesti sampai.
Allah Maha Mendengar gaiisss.
dan .. kun fayakun 😊 
takde yang mustahil dengan kuasaNya.
manfaatkan anugerah Allah ni,
sementara masih punya masa.
jangan pandang remeh benda ni.
tatap wajah mereka pun sudah dapat pahala,
ni kan pulak didoakan oleh mereka.

pssttt,
mama yayah kalau baca ni,
doakan adik dimudahkan urusan pernikahan,dihadiahkan seorang suami pemimpin keluarga yg hebat,penyayang,soleh,berjaya dunia dan akhirat,
keluarga sakinah, zuriat kembar yang soleh solehah, hidupkan kami dlm iman,matikan kami dalam iman,dijauhkan azab api neraka dan semoga kita bersatu di syurga. insha Allah.

tehehehehe,amin kan pleasseee.
ok gataii ahahahahaha. 👻
ailebiu mama yayah💋






No comments:

Post a Comment